Bezpieczeństwo w kitesurfingu

Ten post kieruję w szczególności dla osób chcących rozpocząć naukę kitesurfingu lub tych, którzy są w trakcie kursu kite. Mam dwie intencje. Po pierwsze, chcę uspokoić każdego, kto chce nauczyć się pływać na kitesurfingu. Kitesurfing to bezpieczny sport, który może uprawiać każda przeciętnie sprawna osoba. Z drugiej strony, pragnę świadomie przestraszyć tych, którzy podchodzą do wszystkiego “na hurrra!”. Bezpieczna nauka kitesurfingu wymaga zachowania zdrowego rozsądku i pewnej wiedzy. Przedstawiam kilka sytuacji z własnego doświadczenia, z którymi spotkałem się podczas lat pływania na kajcie.

WYPADKI W KITESURFINGU

90% wypadków kitesurfingowych wydarza się na lądzie. Najbardziej niebezpieczne w skutkach mogą okazać się błędy popełnione podczas startowania latawca. Wystarczy przeciągnąć latawiec przez strefę mocy przy silnym wietrze, można wtedy wystrzelić jak z procy. A ląd jest twardy.

IMG_3836

Z tego powodu na początku kursu kite instruktor wykonuje ten manewr za kursanta i przekazuje latawiec w bezpiecznym miejscu na wodzie, daleko od brzegu. Samodzielna nauka startu latawca na lądzie następuje na późniejszym etapie.

Po roku uprawiania kitesurfingu popełniłem błąd podczas startowania latawca. Nie użyłem na czas systemu bezpieczeństwa, co zakończyło się niekontrolowanym rajdem przez pole i zatrzymaniem się po kilkuset metrach z głową na kamieniu. Szczęśliwie, latawiec spadł na ziemię dużo wcześniej i uderzyłem w skałę na luźnych już linkach, z niewielką mocą. Któryś z kolegów podbiegł i szybko uruchomił system bezpieczeństwa, unikając dalszego rozwoju sytuacji. Doświadczenie wypadku na kitesurfingu opisałem w poście Mój wypadek na kitesurfingu.

SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA, czyli ZRYWKA

Każdy latawiec kitesurfingowy wyposażony jest w system bezpieczeństwa. Aby go uruchomić, należy chwycić zrywkę i zdecydowanym ruchem odciągnąć ją od siebie (w niektórych modelach, do siebie). Ważne, aby w pierwszej kolejności puścić bar obiema rękami. Jedna dłoń trzymająca drążek sterowniczy może spowodować skręt latawca i skutkować tzw. kiteloop’ami w strefie mocy, czego nie życzylibyśmy sobie w sytuacji awaryjnej. W jakich sytuacjach trzeba użyć system bezpieczeństwa dowiesz się w artykule: Dlaczego kitesurferzy boją się używać systemu bezpieczeństwa?.

zrywka bezpieczenstwa

W Polsce warunki wiatrowe są różne i bardzo zmienne. Potrafi wiać bardzo mocno i na dolnej granicy możliwości pływania na kite. Kitesurfer musi być przygotowany na każdą sytuację. Podczas kursu kitesurfingu uważam za niezbędnie konieczne praktykowanie zrywki bezpieczeństwa z latawcem w powietrzu. Dzięki temu kursant ma szansę poczuć, jak to działa. Po uruchomieniu zrywki na wodzie rider może z łatwością wpiąć się z powrotem i zrestartować kite’a. Celem ćwiczenia jest wykształcenie odruchów, które pozwolą na błyskawicznie użycie zrywki bezpieczeństwa w razie potrzeby. Bez na namysłu, nie patrząc na zrywkę, szybko i zdecydowanie.

Niestety, w wielu szkołach kite spotkałem się z bagatelizowaniem tego etapu i prostą instrukcją na lądzie, czyli nauką “na sucho”. Apeluję do właścicieli szkół, o wzięcie odpowiedzialności za praktyczny, powtarzalny instruktarz systemu bezpieczeństwa. Osoby, które kończą kurs kite, będą pływać samodzielnie. Chcemy, żeby były przykładem bezpiecznych zachowań na spocie i na wodzie.

SPRAWNY SPRZĘT

Dobra kondycja latawca, linek i baru znacząco zwiększa bezpieczeństwo podczas uprawiania kitesurfingu. Stan latawca powinien być na bieżąco weryfikowany, np. podczas składania sprzętu. W mojej opinii, najważniejsze są mocne linki. Z czasem ulegają one przetarciu i wyciągaja się. Linki powinny być wymieniane na nowe co 2-3 sezony, w zależności od częstotliwości pływania. Stan zużycia linek najlepiej regularnie sprawdzać podczas uważnego oddzielania ich od siebie przed pływaniem. Przebarwienia i zwężenia są znacznikami zużycia. Możesz sprawdzić, czy linki są równe ich końce przywiązując je w jednym miejscu, np. do płotu. Po rozwinięciu, na zaciągniętym barze linki sterujące i nośne powinny być jednakowej długości. Pęknięcie jednej linki sterującej może skutkować niekontrolowanymi kiteloopami, co jest wysoce niebezpieczne. Warto zwrócić uwagę, czy tuby latawca trzymają powietrze, zostawiając napompowany latawiec na pół godziny. W dobrych szkołach kitesurfingu latawce wymieniane są po każdym sezonie na nowe.

linki kite

PO CO MI LEASH?

Leash kitesurfingowy, czyli smycz jest niezbędnym akcesorium, które zabezpiecza nasz sprzęt przed jego utratą w przypadku odłączenia latawca od trapezu. Możemy celowo odpiąć się od latawca w każdej chwili, uruchamiając zrywkę. Może się to zdarzyć przypadkowo, za sprawą wypięcia się chickenloopa z haka trapezowego. To ostatnie jest charakterystyczne dla osób początkujących, które kurczowo przyciągają bar do siebie. Podczas szkoleń zawsze zalecam wpięcie leasha do latawca w pierwszej kolejności, jeszcze zanim wepniemy latawiec do haka trapezowego. Wspominam wtedy zwykle sytuację, kiedy przygotowując się do wystartowania latawca, chwyciłem bar do ręki bez wpięcia leasha. Przy starcie asystował mi wtedy doświadczony kitesurfer, który omyłkowo wypuścił latawiec z rąk. Kite poleciał na wysoki maszt, na którym zawiesił się i podarł. Oczywiście, latawiec dało się zszyć w serwisie, ale tego dnia na Rugii, 250 km od domu w Szczecinie, nie można było już na nim latać. Gdybym wpiął leash w pierwszej kolejności, ocaliłbym latawiec, który zatrzymałby się na lince bezpieczeństwa.

kurs kite

SELF RESCUE

Samodzielna akcję ratownicza, czyli self rescue polega na zrobieniu tratwy lub żagla z latawca. Self rescue stosuje się, aby łatwiej, szybciej i bezpieczniej dostać się do brzegu i zachować cenny sprzęt w sytuacji, kiedy nie możemy płynać na kajcie. Sztuką jest dostać się do latawca, będąc zanurzonym po szyję w wodzie, z 24-metrowymi napiętymi linkami. Okazuje się, że nie można po prostu podpłynąć wpław do latawca, bo kiedy wieje, przesuwa się on szybciej na wodzie, niż płyniemy wpław. Ryzykownym jest zwyczajne przyciągnięcie kite’a za jedną linkę, gdyż linki łatwo zaplątują się wokół nóg, co może grozić utonięciem. Jak bezpiecznie wykonać self rescue krok po kroku – już w najbliższym poście. Aby dostać info o nowym wpisie – zapisz się na newsletter na górze strony.

ROZMIAR LATAWCA

Pogoda w wielu miejscach na świecie zmienia się cały czas. Siła wiatru rośnie i maleje. Odpowiednio dobrany rozmiar kajta to podstawa bezpieczeństwa i komfort. Wszystko zależy od tego, jaką kwotę chcesz przeznaczyć. Do bezpiecznego pływania na kite w Polsce przy różnych wiatrach potrzebujemy minimum dwa latawce. Przykładowo, dla ridera o wadze 75-80 kg będą to latawce o wielkości 12 m2 na słabsze wiatry i 8 m2 na silniejsze wiatry. Ten sam rider może na początek zakupić jeden, 10-metrowy kite licząc się z tym, że przy silnych wiatrach trzeba będzie odpuścić, a słabsze wiatry będą wymagały lepszej techniki. Na polskie warunki idealnym rozwiązaniem przy tej wadze jest zestaw: 7,5 m + 9 m + 12 m.

wainman hawaii 3.0 rabbit gang all kites

PRAWO DROGI

W 2009 r. opublikowano pierwszy, nieformalny zbiór zasad obowiązujących w kitesurfingu. Książeczkę Marka Rowińskiego: Kitesurfingowe Prawo Drogi opublikowano później na stronie Polskiego Stowarzyszenia Kiteboardingu (www.pskite.pl)

Zachęcam do zapoznania się z wersją obrazkową KsPD:

Kitesurfingowe Prawo Drogi w wersji obrazkowej

PDF do pobrania:Kitesurfingowe Prawo Drogi

Pełna wersja Kitesurfingowego Prawa Drogi w formie slajdów: KsPD reader

Podczas kursu kite w dobrej szkole instruktor wyjaśnia, jak w praktyce zastosować najważniejsze prawa drogi.

SIŁA i KIERUNEK WIATRU

Zasadniczo kitesurfing uprawia się w warunkach wiatrowych od 12 do 35 węzłów, rekomendowane warunki dla początkujacych to 15-28 knotów. Równy wiatr zwiększa zakres bezpieczeństwa, w przeciwieństwie do wiatru, który szarpie (wiatr nierówny, szkwalisty). Dokładny opis warunków wiatrowych na kajt to temat na osobny post – zachęcam do zapisania się na newsletter w prawym górnym rogu strony, aby otrzymać info o nowym wpisie. W Polsce pływamy na wiatrach wiejących w kierunku do brzegu lub wzdłuż brzegu (on shore i side shore). Wiatr wiejący od brzegu (off shore), przechodząc przez ląd, trafia na przeszkody tj. budynki, drzewa, góry itp. co uniemożliwia pływanie w Polsce przy tym kierunku. Na niektórych zagranicznych spotach kite przy ogromnej plaży, pustyni czy innej otwartej przestrzeni można bezpiecznie pływać przy wietrze off-shore. Oczywiście, tylko z asekuracją motorówki.

WARUNKI ATMOSFERYCZNE

Podczas pływania na kite należy obserwować pojawiające się zmiany. Jeżeli nagle na płaskim akwenie pojawiają się białe grzywy, może to oznaczać przyjście tzw. białego szkwału. Warto zwrócić uwagę na chmury burzowe, Cumulomnibusy, które zwykle przynoszą nagły wzrost siły wiatru. Można je rozpoznać po ciemnym kolorze od spodu i białym kolorze u góry chmury. Pływanie, gdy nad akwenem pojawiają się błyskawice pozostawię bez komentarza.

CZY NA KAJCIE MOGĘ ODLECIEĆ?

Latawiec kitesurfingowy, w przeciwieństwie do paralotni, nie służy do latania. Kite przeznaczony jest do pływania, ewentualnie skoków, a samo wybicie się wymaga dobrej techniki, współpracy deski i latawca. Siła pociągowa latawca działa pod kątem około 45 stopni. Przy bardzo silnym wietrze i sytuacji awaryjnej, kite może potencjalnie wystrzelić rider’a w przód. Takie sytuacje zdarzają się niezwykle rzadko i wynikają z błędów i braku rozwagi kitesurfera.

Wzniesienie się na kilkaset metrów jest możliwe dla profesjonalistów, jest to jednak odstępstwem od reguły. Skok wymaga specjalnych warunków, takich jak wiatry wznoszące, które występujące tylko w pobliżu wysokich gór. Doskonałą technikę i umiejętności pokazał Jesse Richman pobijając rekord świata w wysokości skoku na kite. Prorider, z pomocą motorówki i specyficznych warunków wiatrowych wzbił się na 240 metrów i bezpiecznie wylądował skok:

We wpisie starałem się przedstawić najważniejsze zagrożenia w kitesurfingu. Liczę, że zwiększenie świadomości rosnącej społeczności kitesurferów w Polsce przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa na coraz bardziej uczęszczanych spotach. Jeżeli znasz inne czynniki bezpieczeństwa, na które warto zwrócić uwagę, napisz proszę w komentarzu na dole strony. Zachęcam do komentowania wpisu.

Aloha!

Podziel sięShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Pin on Pinterest0Email this to someone
Komentarze
  1. Rafał | Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *